W celu właściwego zabezpieczenia się przed niespodziewaną zmianą warunków pogodowych należy:
Aby przygotować szkołę na nadejście zimy, jesienią należy dokonać przeglądu sprzętu do odśnieżania i materiałów do usuwania oblodzenia na terenie szkoły. Z alegający śnieg lub lód to ryzyko wypadku. Dyrektor szkoły odpowiada za właściwy stan bhp w szkole i wokół niej.
W celu właściwego zabezpieczenia się przed niespodziewaną zmianą warunków pogodowych należy:
przeprowadzić przegląd sprzętu do odśnieżania należącego do wyposażenia szkoły,
naprawić sprzęt nadający się do naprawy i dalszego użytkowania,
skalkulować potrzeby wyposażenia szkoły w nowy sprzęt do odśnieżania,
zabezpieczyć w odpowiedniej ilości materiały do posypywania oblodzonych i ośnieżonych nawierzchni ciągów pieszych przed szkołą i na jej terenie.
Z praktyki wynika, że przeglądu sprzętu do odśnieżania dokonują pracownicy administracji i obsługi szkoły. Do przeglądu można zaangażować:
kierownika administracyjnego,
konserwatora szkoły,
społecznego inspektora pracy lub przedstawiciela pracowników,
inspektora bhp.
Jeśli szkoła posiada mechaniczne urządzenia odśnieżające, należy dokonać ich przeglądu, sprawdzić sposób i sprawność uruchamiania tak, aby można je było natychmiast użyć do odśnieżania.
Materiały, którymi posypywane będą nawierzchnie chodników, jezdni i innych ciągów komunikacyjnych przed szkołą, nie mogą powodować negatywnych skutków dla środowiska (sól, środki chemiczne). Najlepiej aby do posypywania oblodzonych nawierzchni ciągów pieszych wykorzystywać suchy piasek.
Piasek zgromadzony w nieosłoniętych pryzmach (wysypany luzem na jakąś powierzchnię) szybko wilgotnieje, zamarza i zbrylony nie nadaje się do posypywania oblodzonych nawierzchni. Bryłki zmarzniętego piasku stanowić mogą dodatkowe zagrożenie stwarzając możliwość potknięcia się na nich i upadku. Skutkiem upadku na oblodzonej nawierzchni może być uraz, czyli wypadek w drodze do lub z pracy, przy pracy lub wypadek ucznia.
Dobrze jest zgromadzić piasek pod zadaszeniami w suchych miejscach. Najlepiej jest przechowywać go w suchych pomieszczeniach lub skrzyniach, z których w postaci sypkiej może być użyty do posypywania oblodzonych powierzchni przez okres całej zimy. Warto sprawdzić, czy dowiezionego piasku nie trzeba wcześniej przesuszyć. Można to zrobić przesypując piasek w suche dni.
Należy przemyśleć w jaki sposób pracownicy wyznaczeni do usuwania śniegu i posypywania śliskiej nawierzchni będą przemieszczać śnieg i piasek. Czynności te wykonywane są zazwyczaj ręcznie. Należy pamiętać, że pracownicy wykonują wówczas ręczne prace transportowe. Tymczasem pracodawca zobowiązany jest stosować odpowiednie rozwiązania techniczne i organizacyjne zmierzające do wyeliminowania ręcznych prac transportowych. Pracownikom należy zapewnić pomocnicze środki do transportowania śniegu i piasku. Mogą to być wiadra, pojemniki lub taczki czy wózki. Wiadra i pojemniki powinny mieć sprawne uchwyty do ich przenoszenia a taczki i wózki sprawne koła.
W okresie zimowym dyrektor może zobowiązać zarządzeniem nauczycieli i pracowników administracyjnych szkoły, do informowania o zauważonych niewłaściwych warunkach dojścia do budynków i przebywania na terenie wokół szkoły (np. oblodzone boisko sportowe).
Można również zobowiązać pracownika (najlepiej z administracji szkoły) do okresowego prowadzenia przeglądów poprawności zimowych prac. Będzie on kontrolował prace związane z zimowym utrzymaniem dróg i przejść na terenie oraz przed obiektem szkoły. Pracownik może dokumentować te przeglądy np. w książce (zeszycie) zgłaszanych usterek lub problemów do rozwiązania w szkole.
§ 4 ust 3, § 57, § 58, § 85 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
§ 7 ust 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej iSportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.),
§ 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych (Dz.U. nr 26, poz. 313, ze zm.).