Samorząd uczniowski organizuje zabawę andrzejkową na zasadach określonych w regulaminie jego działalności

Małgorzata Celuch

Autor: Małgorzata Celuch

Dodano: 21 stycznia 2014

Samorząd uczniowski ma szerokie kompetencje - może uczestniczyć w ocenie pracy nauczyciela, opiniować program wychowawczy szkoły, organizować i współorganizować imprezy oraz uroczystości szkolne. Dzięki temu każdy uczeń ma wpływ na funkcjonowanie szkoły , w której spędza codziennie wiele godzin i od której zależy jego przyszłość.

  


W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie danej placówki. Organy samorządu szkolnego są jedynie reprezentantami samorządu, którego członkami są wszyscy uczniowie.


Samorząd uczniowski nie w każdej szkole  

Nie we wszystkich szkołach funkcjonują samorządy uczniowskie. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił typy szkół i placówek, w których ze względów na:

  1. konieczność stosowania w szkole specjalnej organizacji nauki i metod pracy,

  2. ze względów wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych

nie tworzy się samorządu uczniowskiego.

 

Samorządu uczniowskiego nie tworzy się w:

  1. przedszkolach;

  2. szkolnych schroniskach młodzieżowych;

  3. poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych;

  4. placówkach kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego;

  5. bibliotekach pedagogicznych;

  6. szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;

  7. specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;

  8. ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

  9. zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;

  10. szkołach przy zakładach karnych.


Sekcje od zadań specjalnych  

Samorząd uczniowski ma prawo angażować się w różne obszary działalności szkoły i różni uczniowie preferują różne formy aktywności i zainteresowania. W związku z tym często samorząd szkolny tworzy różnorodne sekcje, np.:

  1. organizacyjną,

  2. kulturalną,

  3. sportową,

  4. charytatywną.

Poszczególne sekcje skupiają uczniów podejmujących działania w tym obszarze życia szkoły, którym są najbardziej zainteresowani. Każda sekcja powinna mieć osobę odpowiedzialną za jej działania, która będzie koordynować pracę całej grupy oraz odpowiadać za prawidłową i terminową realizację przydzielonych jej zadań.


O zasadach działania sekcji decyduje samorząd

 

O powstaniu sekcji, zakresie działania, zasadach funkcjonowania, składzie, ilości członków decyduje samorząd uczniowski. Wszystkie zasady ustalone na dany rok szkolny podlegają modyfikacjom, zależnym od potrzeb i efektów dotychczasowych działań.  Jeśli pojawia się pomysł lub potrzeba utworzenia nowej sekcji, podjęcia nowej formy działalności - może ona powstać na wniosek członków samorządu. Jednak żadne działanie samorządu nie może pozostawać w sprzeczności z jego regulaminem. Dokument ten powinien uwzględniać możliwości podejmowania nowych inicjatyw w trakcie roku szkolnego.    


Przykładowy zakres działań sekcji samorząd uczniowskiego:

Sekcja organizacyjna

Sekcja kulturalna

Sekcja sportowa

Sekcja charytatywna

  • tworzy projekt regulaminu samorządu szkolnego i jego aktualizację,

  • przygotowuje plan pracy samorządu,

  • zapoznaje się z dokumentami szkolnymi dotyczącymi uczniów,

  • współpracuje z dyrektorem i gronem pedagogicznym,

  • przeprowadza wybory do zarządu samorządu,

  • powołuje sekcje samorządu,

  • przeprowadza wybory opiekuna samorządu szkolnego,

  • dba o przestrzeganie praw ucznia, rozpatruje skargi w tym zakresie i rozwiązuje konflikty.

  • organizuje/ współorganizuje uroczystości i imprezy okolicznościowe, takie jak: ślubowanie klas pierwszych, dni otwarte szkoły, Dzień Komisji Edukacji Narodowej, Święto Odzyskania Niepodległości, rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja, uroczystości rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, pożegnania klas trzecich, Andrzejki, Walentynki, Mikołajki, spotkanie opłatkowe, zabawa karnawałowa,

  • planuje i organizuje dyskoteki szkolne,

  • współorganizuje konkursy szkolne,

  • wydaje gazetkę szkolną.

  • pomaga w organizacji imprez sportowych takich jak: dzień sportu, dzień dziecka,

  • współorganizuje wewnątrzszkolne zawody sportowe,

  • organizuje pokazy szkolnych mistrzów sportu.

  • bierze udział w ogólnopolskich akcjach, takich jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy,

  • pomaga chorym i potrzebującym,

  • organizuje paczki dla rodzin będących w potrzebie,

  • organizuje samopomoc i inne akcje na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,

  • pomaga w schroniskach dla bezdomnych zwierząt.


 

Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty  (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).

  • Ustawa z 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2007 r. nr 80, poz. 542).

  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.).

  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 23 lutego 2007 r. w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (Dz.U. z 2007 r. nr 52, poz. 347).

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (Dz.U. z 2005 r. nr 106, poz. 890).

Autor: Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektorka