Przekazanie nauczycielom treści opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej to przekazywanie poufnych danych na temat ucznia i wymaga uzyskania zgody jego rodziców. Bez niej można jedynie przekazać informacje niezbędne do dostosowania form i metod pracy do możliwości dziecka.
Nauczyciele, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, mają obowiązek indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych. Metody pracy i wymagania dostosowywane są do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Procedurę dostosowania realizacji programu rozpoczyna pedagog, który zapoznaje się z opinią poradni i analizuje zalecenia w niej zawarte. Następnie konsultuje on z rodzicami zalecenia poradni i przekazuje nauczycielom informacje niezbędne do dostosowania form i metod pracy do psychofizycznych możliwości dziecka. Nauczyciel formułuje wymagania edukacyjne np. na dwóch poziomach – dla ogółu uczniów klasy i dodatkowo wymagania specyficzne dla konkretnego ucznia lub grupy uczniów. Według tych wymagań nauczyciel uczy i ocenia osiągnięcia ucznia na bieżąco.
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.) – art. 23 ust. 1 pkt 1.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 ze zm.) – § 6 ust. 1.