Rada rodziców
może gromadzić fundusze i określa w regulaminie
zasady ich wydatkowania
. Należy jednak pamiętać, że rada nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym i nie może być pracodawcą.
Rada rodziców, utworzona przez rodziców szkoły, jako ich reprezentant, jest jednym ze społecznych organów szkoły działających w systemie oświaty. Uchwala ona regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności m.in. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, określając równocześnie w uchwalonym regulaminie zasady ich wydatkowania.
Tak ogólny zapis dotyczący gospodarki finansowej rady rodziców w praktyce powoduje wiele wątpliwości. O wyjaśnienie na co rada może wydawać gromadzone fundusze zwracano się do izb skarbowych i ministerstwa finansów. Pytania o możliwość opłacania przez radę rodziców ze swoich środków dodatkowych zajęć w przedszkolach i szkołach stawiali posłowie w interpelacjach kierowanych do ministra edukacji. Z interpretacji przepisów przedstawionych przez resort finansów, uzasadnień stanowiska sądów oraz odpowiedzi ministerstwa na interpelacje poselskie wynika, że rada rodziców:
-
nie ma osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną,
-
nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym,
-
nie może być pracodawcą, bo nie jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej,
-
nie jest podmiotem prawnym dla ZUS i nie może opłacać składek za zatrudnionego przez siebie osobę.
Rada rodziców (komitet rodzicielski) nie może finansować w całości zajęć dodatkowych dla uczniów, bo wiązałoby się z koniecznością zatrudnienia osoby prowadzącej zajęcia i zawarciem z nią odpowiedniej umowy.
Stanowisko ministra finansów
Rada rodziców jako społeczny organ szkoły, związany i zależny od jej działalności, nieposiadający osobowości prawnej, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, definiowanym jako wszelkie czynności regulowane prawem i rodzące skutki prawne (stanowisko ministra finansów w interpretacji indywidualnej Nr DD6/8213/134/S0H/08/PK-253 z 6 kwietnia 2009 r., wyrok WSA z 24 lutego 2010 r. I SA/Ol 13/10, Lex nr 707453 oraz odpowiedź MEN na interpelację posła Macieja Orzechowskiego nr 20689).
Autor: Bożena Winczewska, kuratorium oświaty