W każdej szkole publicznej musi być rada rodziców. Organ ten musi czuć się odpowiedzialny za przydzielone mu zadania, znać swoje prawa i obowiązki, a także obowiązujące przepisy.
Aby właściwie rozdzielić obowiązki między siebie, radę rodziców i inne ograny szkoły, dyrektor powinien postępować według poniższych kroków.
KROK 1
Dyrektor starannie wybiera zadanie, które chce i może przekazać radzie (zadanie musi być konkretne) np. organizacja w szkole atrakcyjnego konkursu międzyoddziałowego, który zyska zainteresowanie i uznanie uczniów.
KROK 2
Dyrektor z przewodniczącym rady rodziców umawia spotkanie z radą. Wyjaśnia przy tym wstępny cel spotkania. Wspólnie ustalają termin spotkania odpowiadający obydwu stronom.
KROK 3
Podczas spotkania z radą rodziców dyrektor:
przedstawia szczegółowo cel spotkania,
uzasadnia swój pomysł (potrzeba zaktywizowania uczniów, stworzenia im warunków do utożsamiania się ze szkołą, zintegrowanie klas),
pokazuje rodzicom korzyści z pomysłu dla ich dzieci,
prosi radę o przejęcie organizacji tego zadania, deklarując przy tym swoją pomoc. Zadanie dyrektor przekazuje radzie do wykonania w całości,
zapewnia radzie pełną autonomię w wykonywaniu zadania. Dyrektor nie ingeruje w sposób wykonania zadania przez radę, ale deklaruje pomoc na żądanie,
proponuje radzie konsultację decyzji z radami oddziałowymi, umawia się z radą na kolejne spotkanie w poszerzonym składzie (z chętnymi osobami z rad oddziałowych),
ustala, że kolejne spotkanie poprowadzi przewodniczący rady.
KROK 4
Na kolejnym spotkaniu z radą rodziców, dyrektor:
dziękuję za pozytywną decyzję rady, jeśli ta podejmie się tego zadania,
przekazuje przewodniczenie spotkaniu przewodniczącemu rady,
przyjmuję postawę obserwatora (ewentualnie dyskretnego doradcy), zapytany o zdanie na określony temat wyraża je bez narzucania własnych rozwiązań,
zapoznaje radę z zasobami i możliwościami szkoły wspomagającymi realizację zadania (finansowymi, kadrowymi, lokalowymi, technicznymi, innymi) - pozostawia radzie swobodę w określaniu sposobów zwiększenia tych zasobów,
dowiaduje się czy rodzice - liderzy tego zadania posiadają odpowiednią wiedzę niezbędną do wykonania zadania (jeśli nie, deklaruje swoją pomoc),
tworzy warunki do konsultacji, dyskusji nad wykonaniem zadania, planowania (ustala terminy spotkań, udostępnia potrzebne pomieszczenie, zapewnia dostęp do: przepisów prawa, telefonu, faxu, komputera, materiałów biurowych).
Trafny dobór przez dyrektora zadania do możliwości rady sprawił, że decyzje podejmowane przez rodziców oraz ich pomysły okazały się bardziej twórcze i ciekawsze niż pozostałych te proponowane przez dyrektora. Rodzice zaproponowali:
organizację konkursu międzyoddziałowego w każdym roku, by kolejne edycje wpisywały się trwale do tradycji szkoły (zawsze inny temat konkursu),
włączenie do organizacji konkursu samorządu uczniowskiego, wychowawców klas i chętnych nauczycieli, pozostałych rodziców,
pozyskanie partnerów zewnętrznych,
wykorzystanie konkursu do promocji szkoły w środowisku,
ufundowanie atrakcyjnych nagród dla zwycięskiego oddziału oraz nagrody „pocieszenia” dla każdego oddziału biorącego udział w konkursie - z funduszy rady rodziców.
KROK 5
Podczas realizacji zadania przez radę, dyrektor:
obserwuje, czy działania rady są zgodne z prawem, pamiętając przy tym by wystrzegać się roli kontrolera oceniającego sposób realizacji zadania (dyskretnie czuwa nad całością),
obserwuje uzyskane rezultaty,
eksponuje sukcesy rady w realizacji powierzonego jej zadania, podkreśla osiągnięcia rady, dziękuje na bieżąco za każdy zrealizowany etap zadania,
pilnuje, by uczniowie mieli poczucie satysfakcji z udziału w konkursie i dumy ze swoich rodziców. Dyrektor podkreśla jak bardzo zależy mu na tym, żeby uczniowie i rodzice mieli poczucie więzi ze szkołą.
KROK 6
Po wykonanym zadaniu dyrektor szkoły spotka się oficjalnie z radą rodziców, samorządem uczniowskim i radą pedagogiczną, partnerami zewnętrznymi. Podczas zorganizowanej przez dyrektora uroczystości:
dziękuje za ogrom wykonanej pracy,
wyraża uznanie dla profesjonalizmu i zaangażowania,
podsumowuje realizację zadania,
umawia się na kolejne wspólne działanie (kontynuację tego zadania lub nowe zadanie).
KROK 7
Dyrektor podsumowuje swoją współpracę z radą pedagogiczną:
określa swoje mocne strony w kreowaniu zespołowego działania,
analizuje co może zmienić w swoich kompetencjach, by łatwiej osiągać te same efekty i zwiększać je.