Testy na obecność narkotyków u niepełnoletniego ucznia tylko za zgodą rodziców

Autor: Bożena Winczewska

Dodano: 26 czerwca 2014

Szkoła powinna posiadać i stosować własne procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach takich jak podejrzenie, że uczeń zażywa narkotyki, jest pod wpływem alkoholu, posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk czy podejrzenie, że uczeń jest ofiarą przemocy lub zaniedbania.

Gdy nauczyciel zauważy, że uczeń zachowuje się w dziwny sposób lub wygląda inaczej niż zwykle i podejrzewa, że może on być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających powinien postąpić z przyjętą w szkole procedurą.Jeśli wszyscy nauczyciele zostaną zapoznani z obowiązującymi w szkole procedurami, będą mieli większe poczucie odpowiedzialności, a także wiedzę na temat kolejnych kroków postępowania, gdy cokolwiek wzbudzi ich niepokój.

Procedura reagowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest pod wpływem środków odurzających:

Krok 1

Nauczyciel lub inny pracownik szkoły informuje dyrektora szkoły (lub w razie jego nieobecności - zastępcę), wychowawcę klasy oraz pedagoga, o podejrzeniu, że uczeń

znajduje się pod wpływem środków odurzających. Robi to niezwłocznie po zaistniałym zdarzeniu.

Krok 2

Dyrektor szkoły lub wskazana przez niego osoba, niezwłocznie po zaistniałym zdarzeniu, powiadamia o powyższym podejrzeniu rodziców lub prawnych opiekunów ucznia.

RAMKA UWAGA

Obecność rodziców ułatwia dalsze postępowanie dyrektora i policji. Rodzice

mogą udzielić dodatkowych, przydatnych informacji i wyjaśnień oraz wyrazić zgodę na

wykonanie testów na obecność narkotyków w organizmie, gdy uczeń nie jest pełnoletni.

KONIEC

Krok 3

Pedagog, w obecności wychowawcy klasy i dyrektora szkoły, podejmuje próbę nawiązania słownego kontaktu z uczniem. Zazwyczaj powiadamia się ich telefonicznie. W wielu szkołach na początku roku szkolnego wychowawcy proszą rodziców o wskazanie sposobu kontaktowania się w nagłych przypadkach.


Zapamiętaj!

Dyrektor może i powinien przekazać policji wszelkie niezbędne informacje o uczniu podejrzanym o popełnienie czynu karalnego. W tym przypadku nie znajduje zastosowania ustawa o ochronie danych osobowych.


Krok 4

Dyrektor wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia o zdarzeniu policję w celu udzielenia uczniowi fachowej pomocy medycznej. Podejmuje ten krok, jeżeli ze względu na stan ucznia próba nawiązania z nim kontaktu się nie powiedzie.

Krok 5

Dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające w obecności pedagoga szkolnego i/lub wychowawcy klasy, a następnie sporządza notatkę. Podejmuje ten krok, jeśli możliwe jest porozumienie z uczniem. Uczniowi można zadać m.in. poniższe pytania:

  • czy brał narkotyki i z kim,

  • jakie to były narkotyki/inne substancje odurzające,

  • w jaki sposób wszedł w ich posiadanie,

  • skąd miał pieniądze,

  • od jak dawna bierze narkotyki/inne substancje,

  • kto o tym wiedział.

Krok 6

Dyrektor szkoły przedstawia rodzicom/opiekunom ucznia sytuację oraz dotychczasowe ustalenia. Następnie uzupełnia wyjaśnienia z udziałem rodziców/opiekunów. W szczególności zadaje pytania:

  • czy podobne przypadki zdarzały się wcześniej,

  • jeżeli tak, to co uczeń zażywał,

  • jak reagował,

  • w jakich okolicznościach zażywał,

  • co rodzice zrobili, aby temu przeciwdziałać.

Krok 7

Rodzice podejmują decyzję co do dalszego postępowania (np. o poddaniu dziecka badaniu na

obecność środków odurzających) i przejmują opiekę nad uczniem. Potwierdzają własnoręcznym podpisem przejęcie opieki nad dzieckiem.

Krok 8

Dyrektor szkoły odnotowuje w sporządzonej notatce decyzję podjętą przez rodziców oraz fakt

przejęcia przez nich opieki nad dzieckiem.

Krok 9

Dyrektor szkoły lub pedagog wzywają policję w celu przejęcia opieki nad dzieckiem. Taki krok podejmują wówczas, jeżeli rodzice nie zgłaszają się po dziecko (np. w ciągu 1–1,5 godziny) i nie nawiązują kontaktu telefonicznego ze szkołą.

Krok 10

W późniejszym czasie, np. w ciągu tygodnia od zdarzenia, dyrektor podejmuje niezbędne czynności w celu całkowitego wyjaśnienia zdarzenia i zakończenia sprawy. Możesz np. zlecić pedagogowi lub innemu nauczycielowi:

  • opracowanie i przeprowadzenie anonimowej ankiety wśród uczniów danej klasy oraz

  • przeprowadzenie rozmów wyjaśniających z uczniami i pracownikami szkoły.

Krok 11

Podczas spotkania z klasą lub na apelu dyrektor stosuje wobec ucznia karę regulaminową (upomnienie, naganę, naganę z ostrzeżeniem). Regulamin kar i nagród stanowi załącznik do statutu szkoły.

Krok 12

Dyrektor szkoły ustala, w drodze negocjacji, z rodzicami, wychowawcą klasy i pedagogiem zasady dalszego postępowania. Sporządzają protokół ustaleń lub kontrakt.

Krok 13

Dyrektor szkoły oraz rodzice/opiekunowie ucznia podpisują odpowiednie oświadczenie i zobowiązanie do przestrzegania wypracowanych zasad i podejmowania uzgodnionych działań. Oświadczenie sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden pozostaje w dokumentacji szkolnej, drugi otrzymują rodzice ucznia.

Krok 14

Dyrektor powiadamia sąd lub policję, jeżeli szkoła wykorzystała wszystkie dostępne środki oddziaływań wychowawczych, a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów (uczeń nadal zażywa narkotyki). Od chwili zgłoszenia dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

 

Autor: Bożena Winczewska, ekspert prawa oświatowego

Autor: Bożena Winczewska

wieloletni wizytator kuratorium, specjalista prawa oświatowego