Arkusz organizacji pracy szkoły opracowuje dyrektor i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu. Jeśli rada pedagogiczna – w ramach swoich kompetencji -wyda negatywną opinię w sprawie, dalsze postępowanie zależy od dyrektora szkoły.
Arkusz organizacji pracy szkoły opracowuje dyrektor i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu. Jeśli rada pedagogiczna – w ramach swoich kompetencji -wyda negatywną opinię w sprawie, dalsze postępowanie zależy od dyrektora szkoły.
Opinie rady pedagogicznej nie są dla dyrektora szkoły wiążące. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej należy wyraźnie określić w statucie szkoły. Przygotowanie projektu statutu szkoły, a w przypadku gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, także jego uchwalenie należy do zadań rady pedagogicznej.
Co opiniuje rada pedagogiczna
Rada pedagogiczna opiniuje:
-
organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
-
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
-
projekt planu finansowego szkoły,
-
propozycję dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
-
dopuszczanie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania,
-
przyznawanie stypendiów za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe,
-
ustalenie średniej ocen przez komisję stypendialną,
-
ustalenie wysokości stypendium,
-
wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
-
ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
-
wydawanie zgody na indywidualny program lub tok nauki.
-
noszenie przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju, wzór jednolitego stroju, określenie sytuacji, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju.
Opinie rady nie są wiążące
Arkusz organizacji szkoły określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Na podstawie zatwierdzonego dokumentu, dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. Zanim zacznie on obowiązywać w szkole, dyrektor przedstawia go radzie pedagogicznej do zaopiniowania.
Opinie rady pedagogicznej nie są dla dyrektora wiążące. Tylko od niego zależy czy uwzględni stanowiska rady pedagogicznej.
Dyrektor nie powinien jednak rezygnować z uzyskiwania opinii rady pedagogicznej w żadnej sprawie, w której taka opinia jest wymagana przepisami. Jeśli z nich rezygnuje może narazić się na zarzut działania niezgodnie z przepisami i na konflikt z nauczycielami.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 22a ust. 2, art. 41, ust. 2 pkt 1, art. 42 ust. 1, art. 52 ust. 2, art. 60 ust. 1 pkt 3, art. 64a ust. 1, ust. 3, ust. 4, art. 66 ust. 1, art. 90g ust. 7, ust. 10, ust. 11.
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674, ze zm.).
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61, poz. 624, ze. zm.) - załącznik nr 2, załącznik nr 3.
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 204) - § 3 ust. 2.
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. nr 15, poz. 142 ze zm.) - § 2 ust. 6.
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. nr 46, poz. 432 ze zm.) - § 5.
Autor: Bożena Winczewska, kuratorium oświaty