Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć. Nagłość wypadku przy pracy, to co do zasady krótkie, momentalne, jednorazowe lub gwałtowne zadziałanie przyczyny zewnętrznej.
Podstawą uznania zdarzenia za wypadek jest jego nagłość. Pracownik otrzyma odszkodowanie za wypadek przy pracy jeśli tak zostanie ono zakwalifikowane. W przypadku zatrucia farbą, zdecydują o tym zespół powypadkowy oraz lekarz.
Podstawą uznania zdarzenia za wypadek jest jego nagłość. Pracownik otrzyma odszkodowanie za wypadek przy pracy jeśli tak zostanie ono zakwalifikowane. W przypadku zatrucia farbą, zdecydują o tym zespół powypadkowy oraz lekarz.
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć. Nagłość wypadku przy pracy, to co do zasady krótkie, momentalne, jednorazowe lub gwałtowne zadziałanie przyczyny zewnętrznej.
Dalsza część definicji wypadku przy pracy wskazuje, że jest to zdarzenie, które nastąpiło w związku z pracą podczas:
lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
pozostawania pracownika w dyspozycji dyrektora, w drodze między szkołą, a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Dyrektor szkoły jako pracodawca powołuje zespół powypadkowy w skład którego wchodzi: pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy. Zespół ten ustala okoliczności i przyczyny wypadku. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy jest zobowiązany ustalić okoliczności i przyczyn wypadku. Następnie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, zespół sporządza protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
Zespół może stwierdzić w protokole, że:
wypadek nie jest wypadkiem przy pracy,
zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo pracownika do świadczeń przysługujących z tytułu wypadku.
Stwierdzenia te wymagają szczegółowego uzasadnienia oraz wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia. Dyrektor szkoły zatwierdza protokół powypadkowy nie później niż w terminie 5 dni od dnia jego sporządzenia.
Trudno uznać za wypadek przy pracy zatrucie oparami farb przy malowaniu pomieszczeń szkoły. Orzecznictwo sądowe wskazuje, że warunkiem uznania zdarzenia za wypadek przy pracy jest nagłość przyczyny zewnętrznej rozumiana jako maksymalnie jedna dniówka robocza. Uraz musi być wywołany przyczyną zewnętrzną, a więc spoza organizmu poszkodowanego pracownika. Aby zatem jednoznacznie rozstrzygnąć, czy doszło do wypadku przy pracy, konieczna jest w tym zakresie opinia lekarska.
Ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. 2009 r. nr 167, poz. 1322 ze zm.) - art. 3 ust. 1.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. nr 105, poz. 870) - § 4, § 9 ust. 1, § 13 ust. 1.
Wyrok Sądu Najwyższego z 5 października 2012 r. (I UK 197/2012, niepubl.).
Wyrok Sądu Najwyższego z 8 grudnia 1998 r. (II UKN 349/98 OSNAPiUS 2000/2 poz. 78).
Wyrok Sądu Najwyższego z 18 marca 1999 r. (II UKN 523/98 OSNAPiUS 2000/10 poz. 396).
Wyrok Sądu Najwyższego z 30 czerwca 1999 r. (II UKN 24/99 OSNAPiUS 2000/18 poz. 697).
Wyrok Sądu Najwyższego z 4 października 2006 r. (II UK 40/2006 OSNP 2007/19-20 poz. 291).