Co zmieniło się dla dyrektorów szkół w związku z dostosowaniem egzaminów maturalnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Co zmieniło się dla dyrektorów szkół w związku z dostosowaniem egzaminów maturalnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Centralna Komisja Egzaminacyjna, od sesji majowej 2014 roku, wprowadziła nowy typ arkusza dostosowanego do potrzeb uczniów oraz absolwentów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Zmiana polega przede wszystkim na edycji zadań w arkuszu m.in. na graficznym wydzieleniu poszczególnych zadań; zwiększeniu odstępu między kolejnymi zadaniami; dodaniu wyraźnych oznaczeń, gdy fragment arkusza wypełnia nie uczeń, a egzaminator oraz dodaniu informacji o tym, że wypracowanie/rozwiązanie można kontynuować na następnej stronie. To strona techniczna opracowania arkusza. Merytoryczne zmiany w zadaniach to: wprowadzenie dodatkowych informacji dotyczących m.in. liczby elementów zadania; uporządkowanie zadań lub doprecyzowanie poleceń.
Do egzaminu maturalnego przygotowywano sześć typów arkuszy: A1 – standardowy, A2 – dla osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, A3 – dla osób słabo słyszących, A4 – dla osób słabo widzących, A6 – dla osób niewidomych, A7 – dla osób niesłyszących.
Dostosowania arkusza do potrzeb ucznia z autyzmem (w tym zespołem Aspergera) mogą polegać na:
przedłużeniu czasu pracy (do 30 minut w przypadku egzaminu pisemnego, do 15 w przypadku ustnego),
korzystaniu z pomocy nauczyciela wspomagającego,
korzystaniu z różnych przyborów/urządzeń technicznych w zależności od dysfunkcji,
zastosowaniu powiększonej czcionki w druku arkusza lub w alfabecie Braille’a,
pomocy specjalistów niezbędnej dla uzyskania właściwego kontaktu z absolwentem i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych,
przystosowaniu miejsca pracy do potrzeb zdającego z niepełnosprawnością ruchową.
Czy szkoła ma obowiązek opracować wewnątrzszkolną instrukcję przygotowania, organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego na dany rok szkolny?
Zgodnie z „Procedurami organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2013/2014” dostępnymi na stronie internetowej CKE, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego (najczęściej dyrektor szkoły) opracowuje wewnątrzszkolną instrukcję przygotowania, organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego w szkole, uwzględniającą terminarz przygotowania i przeprowadzenia egzaminu oraz sytuacje awaryjne. Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego ustalane są na każdy kolejny rok szkolny osobno.
Jakie problemy w związku z organizacją matur mają najczęściej dyrektorzy szkół? Jak mogą uniknąć błędów?
Najczęstsze problemy wynikające z organizacji matury oraz sposoby na ich uniknięcie proponuję przedstawić w tabeli:
Problem związany z organizacją matur |
Sposób na uniknięcie problemu, błędu |
Brak odpowiedniej liczby arkuszy w stosunku do liczby zdających; wadliwe arkusze. |
Sprawdzenie liczby zdających z zamówieniem przesłanym do okręgowej komisji egzaminacyjnej. |
Usterki płyty CD, złe nagłośnienie. |
Przygotowanie sprzętu zapasowego. |
Spóźnienia zdających. |
Uwrażliwienie zdających na punktualne rozpoczęcie egzaminu. |
Niewłaściwe zachowanie zespołu nadzorującego, np. wyjścia z sali. |
Przeszkolenie członków zespołu. |
Wnoszenie sprzętu elektronicznego przez zdających oraz/lub członków zespołu nadzorującego. |
Przeszkolenie członków zespołu, wyznaczenie miejsca do przechowania przyniesionych przez zdających telefonów komórkowych i innych urządzeń. |
Niesamodzielne rozwiązywanie zadań, zakłócanie przebiegu egzaminu przez zdających. |
Odpowiednie rozstawienie stolików w salach; ustalenie miejsc dla zespołu nadzorującego w różnych punktach sali. |
A co należy zrobić w przypadku nagłej nieobecności członka albo przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego?
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela zatrudnionego w danej lub innej szkole pod warunkiem, że skład zespołu pozostanie zgodny z zasadami tworzenia zespołu nadzorującego zapisanymi w procedurach CKE. Powinno to zostać odnotowane w dokumencie Powołanie zespołu - będącym jednym z załączników znajdującym się w procedurach.
Jaką odpowiedzialność ponosi dyrektor, jeżeli zorganizuje matury niezgodnie z procedurami?
Za przebieg i organizację egzaminu maturalnego odpowiada Okręgowa Komisja Egzaminacyjna.Dyrektor za niedopełnienie swoich obowiązków lub przekroczenie uprawnień, odpowiada porządkowo przed organem prowadzącym. Ponosi również odpowiedzialność jako funkcjonariusz publiczny np. za fałszowanie informacji.