Będą zmiany w indywidualnym nauczaniu dzieci i młodzieży

Autor: Anna Trochimiuk

Dodano: 22 sierpnia 2014

Planowane są znaczące zmiany w zakresie indywidualnego nauczania. Najważniejsze z nich to możliwość prowadzenia zajęć przez 2 nauczycieli; prowadzenie zajęć w miejscu pobytu dziecka oraz możliwość zakończenia indywidualnego nauczania gdy ustanie taka potrzeba.

 

Planowane są znaczące zmiany w zakresie indywidualnego nauczania. Najważniejsze z nich to możliwość prowadzenia zajęć przez 2 nauczycieli; prowadzenie zajęć w miejscu pobytu dziecka oraz możliwość zakończenia indywidualnego nauczania gdy ustanie taka potrzeba.

 

Projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży wprowadza nowe rozwiązania oraz zmienia i doprecyzowuje funkcjonujące dotychczas przepisy. Po to by nauczanie indywidualne było jeszcze lepiej dostosowane do potrzeb uczniów.

 

Nowe rozwiązania, które wprowadza projekt to:

  1. możliwość prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I-III szkoły podstawowej przez dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego;

  1. umożliwienie prowadzenia zajęć w tygodniowym wymiarze godzin wyższym niż wymiar określony bezpośrednio w rozporządzeniu;

  2. zasada, że zajęcia prowadzi się w miejscu pobytu dziecka lub ucznia, wskazując jednocześnie otwarty katalog miejsc, w których dziecko może przebywać tj. w szczególności dom rodzinny, placówki, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty (a nie jak dotychczas jedynie specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze) lub placówkę opiekuńczo-wychowawczą. Dzięki temu zapisowi zostanie zapewniona możliwość organizowania zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, uwzględniająca indywidualną sytuację danego dziecka lub ucznia;

  3. możliwość zakończenia organizowania odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania niezwłocznie po ustaniu takiej potrzeby. Będzie to miało wpływ na szybszy powrót ucznia do szkoły i grupy rówieśniczej. Na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, dyrektor zaprzestanie organizacji odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania oraz powiadamia organ prowadzący.

Zmiana funkcjonujących zapisów

Projekt zmienia także obowiązujące już rozwiązania, w tym m.in. ogranicza możliwość organizowania dla ucznia zajęć na terenie przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, wyłącznie do zajęć organizowanych w odrębnym pomieszczeniu w placówce i wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są jednocześnie dwa warunki:

  1. w orzeczeniu wskazano możliwość realizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania w odrębnym pomieszczeniu oraz

  2. placówka dysponuje odrębnymi pomieszczeniami.

Zmiana ta ma na celu jasne i precyzyjne określenie sytuacji, w której zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania mogą być organizowane w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole;

Dookreślenie obowiązujących przepisów

W projekcie nowego rozporządzenia doprecyzowano także istniejące przepisy:

  1. wprowadzono pisemną formę i konieczność uzasadnienia dla wniosku nauczyciela prowadzącego zajęcia, na podstawie którego dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi zgodnie z ramowymi planami nauczania w szkołach publicznych. Dookreślenie przepisu ma na celu ujednolicenie stosowania przez dyrektorów przedszkoli i szkół tej regulacji i tym samym ujednolicenie wymagań formalnych stawianych nauczycielom wnioskującym o odstąpienie od realizacji niektórych treści podstawy programowej;

  2. udział dzieci i młodzieży objętych indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym lub zajęciami indywidualnego nauczania w:

  • różnych formach uczestniczenia w życiu przedszkola,

  • innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, w tym na wskazanych przez dyrektora zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia

jest realizowany poza tygodniowym wymiarem godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć indywidualnego nauczania. Pozwoli to na uniknięcie rozbieżności interpretacyjnych dotyczących udziału dzieci i młodzieży w różnych formach uczestniczenia w życiu przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, które niekiedy realizowane były w ramach tygodniowego wymiaru godzin zajęć, a zatem w sposób nieprawidłowy.

W chwili wejścia w życie projektowanego rozporządzenia utraci moc obowiązujące rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.


 

Autor:
Opracowanie: Anna Trochimiuk, prawnik, specjalista prawa pracy i prawa oświatowego
Źródło:
  • Strona internetowa Ministerstwa Edukacji Narodowej.

  • Projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (projekt z dnia 14 marca 2014 r., skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych).

Autor: Anna Trochimiuk

Prawnik, redaktor i autor publikacji dotyczących spraw kadrowych w szkołach i placówkach oświatowych. W 2014 r. uzyskała pozytywny wynik egzaminu zawodowego radcy prawnego.