Na świadectwie ucznia, kończącego dany etap edukacyjny np. gimnazjum, w rubryce osiągnięcia wpisuje się osiągnięcia z całego okresu nauki w szkole, nie tylko z ostatniej klasy. Należy uwzględnić różne aktywności i zasługi ucznia.
Na świadectwie ucznia, kończącego dany etap edukacyjny np. gimnazjum, w rubryce osiągnięcia wpisuje się osiągnięcia z całego okresu nauki w szkole, nie tylko z ostatniej klasy. Należy uwzględnić różne aktywności i zasługi ucznia.
Młodzież, która poza wypełnianiem podstawowych obowiązków ucznia przystępuje do organizowanych dla niej zawodów lub jest aktywna społecznie uzyskuje odpowiednie gratyfikacje.
Na świadectwie ukończenia szkoły, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia, odnotowuje się:
uzyskane wysokie miejsca (nagradzane lub honorowane zwycięskim tytułem) w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych:
organizowanych przez kuratora oświaty albo
organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkół,
osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub środowiska szkolnego.
Nagradzane lub honorowane zwycięskim tytułem miejsca w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych oraz osiągnięcia w aktywności społecznej, wpisane na świadectwie ukończenia szkoły, mogą mieć znaczenie przy przyjęciu na wyższą uczelnię.
Aktywność społeczna na rzecz innych ludzi lub środowiska społecznego, taka jak np. stały wolontariat na rzecz określonej organizacji lub praca w samorządzie szkolnym może być jednym z kryteriów oceny zachowania, które przesądzi o uzyskaniu najwyższej oceny w sześciostopniowej skali.
Laureatom i finalistom konkursów i olimpiad przysługują uprawnienia określone przepisami. Otrzymują oni z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Jeśli tytuł uzyskali po ustaleniu tej oceny, wpisuje się im z danych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną na świadectwie ukończenia szkoły.
Za dopilnowanie wpisów szczególnych osiągnięć uczniów na świadectwach ukończenia szkoły odpowiedzialny jest jej dyrektor. W szkole powinna zostać opracowana stosowna procedura określająca zasady dokonywania wpisów na świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia szkoły.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. nr 97 poz. 624 ze zm.) - załącznik nr 1 - Informacje ogólne pkt 13.
Rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. nr 13, poz.125 ze zm.) - § 14.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. nr 23, poz. 225 ze zm.).