Aktualnie obowiązujące przepisy w sprawie dodatku za wieloletnią pracę dla pracowników niepedagogicznych nie są wystarczająco jednoznaczne. Wątpliwości budzi fakt jak liczyć staż pracy pracownika samorządowego zatrudnionego w kilku szkołach. Nowe przepisy mają doprecyzować tę kwestię.
Aktualnie obowiązujące przepisy w sprawie dodatku za wieloletnią pracę dla pracowników niepedagogicznych nie są wystarczająco jednoznaczne. Wątpliwości budzi fakt jak liczyć staż pracy pracownika samorządowego zatrudnionego w kilku szkołach. Nowe przepisy mają doprecyzować tę kwestię.
Zatrudnieni w szkołach publicznych pracownicy niepedagogiczni mają prawo do dodatku za wieloletnią pracę. Obecnie obowiązujące przepisy (§7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych) mówią, że: jeżeli praca w urzędzie lub jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego. Taki zapis w praktyce budzi wątpliwości jak naliczać staż pracy w przypadku, gdy pracownik samorządowy jest zatrudniony w kilku szkołach. Wymienione rozporządzenie, jak również ustawa o pracownikach samorządowych nie wyjaśniają jak rozumieć pojęcie „dodatkowego” i „podstawowego” zatrudnienia. Pomysłodawcy projektu zauważają też, że nie ma analogicznego podziału w przypadku nabywania prawa do nagrody jubileuszowej.
Aktualne brzmienie §7 ust. 3 wymienionego rozporządzenia jest także niejasne w świetle art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych, który mówi, że „do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze”.
Resort pracy chce zrezygnować z podziału na dodatkowe i podstawowe zatrudnienie, przy zachowaniu zasady, że pokrywające okresy pracy u różnych pracodawców nie mogą być liczone podwójnie.
Określone w rozporządzeniu warunki ustalania okresów pracy dla celów dodatku za wieloletnią pracę powinny uwzględniać zasadę ustawową i w sposób nieuprawniony nie różnicować okresów pracy uwzględnianych przy ustalaniu uprawnień pracownika do tego dodatku i nagrody jubileuszowej.
Zmiana rozporządzenia ma polegać na uchyleniu ust. 3 w § 7 oraz dodaniu w to miejsce ust. 2a w brzmieniu: „W razie równoczesnego pozostawania więcej niż w jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się jeden z tych okresów.”.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458 ze zm.) - art. 38 ust. 5.
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2013 r. , poz. 1050 ) - §7.
Autor: Anna Trochimiuk, prawnik, specjalista prawa pracy i prawa oświatowego
Autor: Anna Trochimiuk
Prawnik, redaktor i autor publikacji dotyczących spraw kadrowych w szkołach i placówkach oświatowych. W 2014 r. uzyskała pozytywny wynik egzaminu zawodowego radcy prawnego.