Różnice programowe z podstawowych przedmiotów są tak duże, że zmienione będą zasady przechodzenia uczniów do innych typów szkół. Projekt rozporządzenia szczegółowo zasady rotacji pomiędzy poszczególnymi klasami i typami szkół.
Różnice programowe z podstawowych przedmiotów są tak duże, że zmienione będą zasady przechodzenia uczniów do innych typów szkół. Projekt rozporządzenia szczegółowo zasady rotacji pomiędzy poszczególnymi klasami i typami szkół.
Zgodnie z ustawą o systemie oświaty w zakresie przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły publicznej do innego:
decyduje dyrektor szkoły, a jeśli przyjęcie ucznia wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy szkoły powodujących dodatkowe skutki finansowe wymagane jestuzyskanie zgody organu prowadzącego,
podstawą przyjęcia ucznia jestświadectwo ukończenia klasy programowo niższej,
warunkiem przyjęcia ucznia może byćprzeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego.
W tabeli przedstawiono założenia projektu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły.
Przechodzenie z klasy |
Przeniesienie do klasy |
każdej w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia |
równoległej w szkole podstawowej |
każdej w ogólnokształcącej szkoły baletowej |
równoległej odpowiednio w szkole podstawowej, gimnazjum lub liceum ogólnokształcącym |
każdej w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia lub każdej w ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych |
równoległej odpowiednio w gimnazjum lub liceum ogólnokształcącego |
I, II lub III zasadniczej szkoły zawodowej |
I liceum ogólnokształcącego |
I lub II technikum albo I lub II liceum plastycznego |
I liceum ogólnokształcącego |
III technikum lub III liceum plastycznego |
II liceum ogólnokształcącego |
IV technikum lub IV liceum plastycznego |
III liceum ogólnokształcącego |
III zasadniczej szkoły zawodowej |
II technikum w zawodzie, w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną z zawodem, w którym kształcenie realizowane było w zasadniczej szkole zawodowej. |
Ponadto zakładane są następujące zmiany:
uczeń może być przeniesiony do klasy programowo wyższej, jeżeli nie otrzymał do niej promocji z powodu uzyskania niedostatecznych końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć artystycznych, a ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał oceny wyższe od niedostatecznej,
uczeń klasy II liceum plastycznego lub klasy II technikum, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyżej z powodu uzyskania niedostatecznych końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych odpowiednio artystycznych lub z zakresu kształcenia zawodowego, a ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał oceny wyższe od niedostatecznej, możebyć przyjęty do klasy II liceum ogólnokształcącego,
różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących te zajęcia,
jeżeli w klasie lub w semestrze, na który uczeń przechodzi, naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego nowożytnego innego niż język, którego uczeń uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczania na zajęcia w innym oddziale lub grupie w tej samej szkole, uczeń może:
uczyć się danego języka obcego, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego nowożytnego w innej szkole,
w przypadku kontynuacji nauki we własnym zakresie języka obcego nowożytnego, jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin przeprowadza wybrany przez dyrektora nauczyciel danego języka obcego, a w przypadku braku nauczyciela danego języka obcego w szkole - nauczyciel zatrudniony w innej szkole.
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 20a ust. 3, art. 20zh.
Projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły (projekt z 12 czerwca 2014 r., skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych).