Podsumowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora musi zawierać wyniki i wnioski do dalszej pracy. Dobrze opracowane sprawozdanie będzie narzędziem doskonalenia pracy szkoły i rozwoju zawodowego nauczycieli.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego, który dyrektor ma obowiązek przedstawić radzie pedagogicznej do 31 sierpnia każdego roku może mieć różne: formy (pisemną, ustną, prezentacja multimedialna) i strukturę (tabela, tekst). Jego treść musi odwoływać się do przyjętego na dany rok planu nadzoru pedagogicznego. Dyrektor dba również o zaprotokołowanie wniosków przyjętych do pracy na rok następny. Powinny one zostać uwzględnione w planie nadzoru pedagogicznego dyrektora na nowy rok szkolny oraz w planie pracy szkoły.
Elementy sprawozdania
W sprawozdaniu z nadzoru pedagogicznego dyrektor podaje:
-
podstawę prawną tj. § 22 rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym;
-
wyniki i wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej (na podstawie raportu);
-
wyniki i wnioski z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej (planowej i doraźnej);
-
wyniki i wnioski ze wspomagania nauczycieli ujętego w swoim planie nadzoru pedagogicznego;
-
wnioski ogólne ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego z rekomendacjami na nowy rok szkolny. W rekomendacjach uwzględnia wyniki i wnioski z ewaluacji zewnętrznej oraz kontroli zewnętrznej, jeżeli były przeprowadzone.
Dodatkowe informacje w sprawozdaniu
Dyrektor może też wyjść poza zakres wskazany w rozporządzeniu i rozszerzyć sprawozdanie o informacje mogące usprawnić realizację nadzoru w nowym roku szkolnym. Dodatkowo może podać w sprawozdaniu ogólne informacje o:
-
realizacji planu nadzoru pedagogicznego,
-
przeprowadzeniu kontroli doraźnych,
-
udziale nauczycieli w doskonaleniu zawodowym zaproponowanym przez inne podmioty (kuratora oświaty, fundacje, itp.) oraz wynikającym z inicjatywy własnej nauczycieli (tematyka doskonalenia, forma).
Informacja o działalności szkoły
W informacji o działalności szkoły dyrektor przedstawia:
-
podstawę prawną tj. art. 40 ust. 7 ustawy o systemie oświaty;
-
ocenę realizacji planu pracy szkoły – w tym miejscu należy odnieść do priorytetów jakie szkoła przyjęła w mijającym roku szkolnym, stopnia realizacji planu, trudnościach oraz sformułować wnioski;
-
informację o realizacji podstawy programowej i ramowych planach nauczania,
-
podsumowanie rocznej działalności różnych organów szkoły: zespołów nauczycielskich, specjalistów działających w szkole, biblioteki, świetlicy, wychowawców klas (z realizacji programu wychowawczego i programu profilaktyki), organizacji działających w szkole;
-
podsumowanie wykorzystania godzin do dyspozycji dyrektora przeznaczonych na realizację obowiązku, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN;
-
informacje o stanie przestrzegania praw dziecka i praw ucznia,
-
podsumowanie współpracę z organami szkoły, organizacjami pozaszkolnymi oraz warunki do rozwoju samorządności uczniów;
-
ocenę wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne, sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, realizacji zajęć pozalekcyjnych oraz wykonywania innych zadań statutowych;
-
podsumowanie działania szkoły na rzecz bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz pomocy materialnej dla uczniów;
-
poinformowanie o trwających stażach nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy;
-
podsumowanie współpracy z organem prowadzącym w zakresie finansowania działalności szkoły, warunków nauki i pracy oraz bezpieczeństwa w szkole,
-
omówienie prowadzonych w szkole innowacji i eksperymentów;
-
poinformowanie o innych działaniach szkoły według potrzeb, np. ocena programów nauczania realizowanych w mijającym roku szkolnym;
-
podsumowanie działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanych w roku szkolnym 2013/2014.
Czemu służą wnioski z nadzoru
Wnioski z nadzoru pedagogicznego powinny umożliwiać dyrektorowi (w porozumieniu z radą):
-
wskazanie celu nadzoru wewnętrznego w kolejnym roku szkolnym,
-
ustalenie jakie działania, procedury, dokumenty są kluczowe dla doskonalenia szkoły,
-
udoskonalenie zasad organizacji i prowadzenia nadzoru wewnętrznego,
-
ustalenie, czy w nadzorze wewnętrznym będą uwzględnione wyłącznie standardy wskazane w rozporządzeniu, czy także obszary określone przez szkołę,
-
trafne dobranie formy nadzoru do poszczególnych zagadnień wskazanych we wnioskach do nadzoru w kolejnym roku szkolnym,
-
zwiększanie stopnia świadomego stosowania metodologii, przyjętej dla badań oświatowych,
-
włączanie nauczycieli do realizacji zadań z nadzoru.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. nr 168 , poz. 1324).
Autor: Wanda Pakulniewicz, kuratorium oświaty