Dyrektor szkoły jako pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy wykonywanych pracach, w szczególności przy:
W wakacje w wielu szkołach odbędą się remonty i przeglądy bhp. Dyrektor jako pracodawca odpowiada za przeprowadzenie analizy ryzyka zawodowego. Rozliczy go z tego Państwowa Inspekcja Pracy.
W wakacje w wielu szkołach odbędą się remonty i przeglądy bhp. Dyrektor jako pracodawca odpowiada za przeprowadzenie analizy ryzyka zawodowego. Rozliczy go z tego Państwowa Inspekcja Pracy.
Dyrektor szkoły jako pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy wykonywanych pracach, w szczególności przy:
doborze wyposażenia stanowisk i miejsc pracy,
stosowanych substancji i preparatów chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz
zmianie organizacji pracy.
Podczas oceny ryzyka zawodowego uwzględnia się wszystkie czynniki środowiska pracy występujące przy wykonywanych pracach oraz sposoby wykonywania prac. Obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym dotyczy każdego pracownika, niezależnie od rodzaju zajmowanego stanowiska.
Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:
opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:
stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
wykonywanych zadań,
występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiska pracy,
stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
osób pracujących na tym stanowisku;
wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko;
datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.
Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje w szczególności:
przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, a także
przepisy dotyczące legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy.
W razie stwierdzenia naruszeń prawa pracy inspektor pracy ma prawo skierowania wystąpienia lub wydania polecenia, w sprawie ich usunięcia, a także wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do osób winnych.
Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.) - art. 226.
Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2012 r., poz. 404) - art. 1, art. 11 pkt 8.
Rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 2003 r., Nr 169, poz. 1650 ze zm.) - § 39a ust. 1 i 3.