Dyrektor musi być dostępny dla klientów szkoły, nie musi jednak każdego dnia spędzać 8 godzin w swoim gabinecie.
Czas pracy dyrektora szkoły nie podlega ewidencji ponieważ jest on pracownikiem zarządzającym, który jednoosobowo kieruje zakładem pracy. Obowiązuje go pięciodniowy tydzień pracy, a tygodniowy wymiar wynosi 40 godzin, ale obowiązuje go również swoisty zadaniowy system czasu pracy. Dyrektor powinien być rozliczany z terminowości i jakości wykonania powierzonych mu zadań, jakości pracy szkoły, a nie z liczby godzin spędzonych w gabinecie.
Niektóre zadania dyrektora wymagają pracy poza gabinetem, a często też poza terenem szkoły. Nie wszystkie zadania dyrektora wiążą się z obecnością w gabinecie. W ramach czasu pracy dyrektor:
-
realizuje godziny dydaktyczne,
-
prowadzi obserwacje zajęć innych nauczycieli,
-
reprezentuje szkołę na zewnątrz, a więc uczestniczy w szkoleniach, zebraniach, naradach, uroczystościach, na których reprezentuje szkołę.
Dyrektor powinien jednak być dostępny dla rodziców i interesantów. W tym celu należy:
-
ustalić konkretne godziny, w których dyrektor będzie do dyspozycji klientów szkoły,
-
indywidualne telefoniczne ustala
-
spotkania za pośrednictwem sekretarza szkoły.
Na czas swojej nieobecności dyrektor powinien wyznaczyć osobę odpowiedzialną za kontakty z nim. Pracownik ten powinien wiedzieć, gdzie jest dyrektor, o której wróci i znać jego numer telefonu (nie udostępniając go). Pracownicy szkoły powinni być powiadomieni, do kogo mają się zwracać pod nieobecność dyrektora w sprawach wymagających.
Małgorzata Celuch, wicedyrektor, ekspert prawa oświatowego
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94) - art. 149 § 2.
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191) - art. 42 ust. 1.