W roku szkolnym 2014/2015 monitoringowi podlegać będzie proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach.
W roku szkolnym 2014/2015 monitoringowi podlegać będzie proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach.
Wizytatorzy i starsi wizytatorzy mogą monitorować pracę szkoły w zakresie ustalonym na dany rok szkolny przez ministra właściwego ds. oświaty o wychowania w podstawowych kierunkach polityki oświatowej państwa. Poprzez monitorowanie należy rozumieć działanie prowadzone w szkole lub placówce obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 w zakresie kontroli obejmują:
w publicznych gimnazjach: „Kontrola zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum”;
w publicznych szkołach podstawowych, publicznych gimnazjach, publicznych szkołach ponadgimnazjalnych: „Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego”.
w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach: „Prawidłowość prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem”;
w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, oddziałach ogólnodostępnych lub/i integracyjnych: „Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczba godzin i rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność w szkole ogólnodostępnej”;
Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 w zakresie ewaluacji obejmują:
w przedszkolach - w zakresie wymagań:
„Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci”;
„Dzieci są aktywne”;
„Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”,
w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego - w zakresie wymagań:
„Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”;
„Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”;
„Szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych”,
w placówkach oświatowo - wychowawczych - w zakresie wymagań:
„Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków i umożliwiającą organizację pracy w sposób sprzyjający osiąganiu celów”;
„Placówka wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz umożliwia korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego”;
w placówkach doskonalenia nauczycieli - w zakresie wymagań:
„Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki”;
„Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki”;
„Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki”;
„Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych”.
w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejsce stałego zamieszkania - w zakresie wymagań:
„Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki”;
„Placówka wspomaga rozwój wychowanków, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.
w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - w zakresie wymagań:
„Placówka realizuję koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków”;
„Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych”.
Ewaluacje całościowe (10% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym); ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).
Strona internetowa Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 35 ust. 2 pkt 1.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324) - §17a.