Konstruując lub aktualizując regulamin rady pedagogicznej nie trzeba literalnie powtarzać zapisów ze statutu. Regulamin powinien uszczegóławiać przepisy ustawy o systemie oświaty oraz statutu szkoły.
Obowiązek opracowania przez radę pedagogiczną regulaminu jej działalności wynika wprost z ustawy o systemie oświaty. Regulamin ten powinien być rozwinięciem/uszczegółowieniem przepisów ustawy oraz statutu szkoły. Jest wtórny w stosunku do statutu, a nie odwrotnie i powinien regulować to czego nie regulują przepisy.
PrzykładRegulamin rady pedagogicznej powinien regulować np.: obowiązki przewodniczącego rady, prawa i obowiązki członków rady, zasady wyboru protokolanta, terminy obrad, obowiązek obecności na zebraniach rady, usprawiedliwianie nieobecności, prawo udziału w dyskusji, prawo głosu, stałe zebrania rady, sposób zwoływania posiedzeń nadzwyczajnych, sposób informowania o terminie i porządku obrad, zasady protokołowania zebrań, sposób zawiadamiania o zebraniach, tryb podejmowania uchwał, sposób głosowania, powoływanie komisji rekrutacyjnej, prawo wnoszenia zastrzeżeń do uchwały, zasady dokonywania poprawek do protokołu, zasady wglądu do protokołu, sposób dokonywania nowelizacji regulaminu, zasady ogłaszania regulaminu rady i jego zmian, itp.
Statut powinien zawierać m.in. regulacje określone w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. np. szczegółowe kompetencje organów szkoły, w tym rady pedagogicznej.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 41 ust. 1-2.
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61, poz. 624 ze zm.).
Autor: Wanda Pakulniewicz, kuratorium oświaty