W zależności od typu szkoły zatrudnienie nauczyciela wspomagającego może być obligatoryjne lub fakultatywne i wymagać zgody organu prowadzącego. Rodzaj placówki decyduje również o tym jakich kwalifikacji należy wymagać od tego pracownika.
W zależności od typu szkoły zatrudnienie nauczyciela wspomagającego może być obligatoryjne lub fakultatywne i wymagać zgody organu prowadzącego. Rodzaj placówki decyduje również o tym jakich kwalifikacji należy wymagać od tego pracownika.
W szkole integracyjnej lub w oddziałach integracyjnych szkoły ogólnodostępnej dyrektor powinien zapewnić obecność nauczyciela wspomagającego – drugiego nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne. W szkole ogólnodostępnej, do której uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor może zatrudnić nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów niepełnosprawnych, za zgodą organu prowadzącego. W szkołach specjalnych wszystkich typów i oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych oraz w specjalnych ośrodkach nie zatrudnia się nauczycieli wspomagających.
Zatrudnieni dodatkowo nauczyciele nie prowadzą samodzielnie zajęć edukacyjnych, lecz współorganizują zajęcia i pracę wychowawczą z innymi nauczycielami i specjalistami. Zadania nauczyciela wspomagającego powinien realizować dodatkowo zatrudniony przez dyrektora nauczyciel wspierający uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nie powinno się jego obowiązków zlecać zatrudnionym w szkole specjalistom – pedagogowi, psychologowi czy logopedzie, ponieważ mają oni do wykonania inne, określone przepisami, zadania związane z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży:
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym albo z niepełnosprawnościami sprzężonymi - kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela będzie posiadała osoba, która ukończyła oligofrenopedagogikę na studiach wyższych, podyplomowych, na kursie kwalifikacyjnym lub w zakładzie kształcenia nauczycieli w tej specjalności,
z innym rodzajem i stopniem niepełnosprawności - właściwe przygotowanie do pracy będzie posiadał nauczyciel, który poza kwalifikacjami wymaganymi do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły ukończył ponadto studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, zakład kształcenia nauczycieli, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie lub specjalności odpowiednich do niepełnosprawności:
upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim - oligofrenopedagogika,
uczniowie niesłyszący lub słabosłyszący – surdopedagogika,
uczniowie niewidomi lub słabowidzący – tyflopedagogika,
uczniowie niesprawni ruchowo – pedagogika terapeutyczna.
Ogólnie można przyjąć, że nauczyciel posiada kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela wspomagającego, jeśli posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednim typie i rodzaju szkoły specjalnej.
Jeżeli w oddziale szkoły integracyjnej lub ogólnodostępnej są dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim lub niepełnosprawne z normą intelektualną, dyrektor zatrudnia dodatkowo nauczyciela posiadającego przygotowanie do pracy w przedszkolu lub do nauczania danego przedmiotu i odpowiednią do niepełnosprawności pedagogikę specjalną.
Jeżeli w oddziale integracyjnym lub oddziale szkoły ogólnodostępnej są dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym lub znacznym albo z niepełnosprawnościami sprzężonymi, dodatkowo zatrudniony nauczyciel musi mieć przygotowanie pedagogiczne i oligofrenopedagogikę (na każdym etapie edukacyjnym).
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 71b ust. 5 i 5a.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz.U. z 2014 r. poz. 392) - § 6 ust. 1, ust. 2. ust. 3.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 1207) - § 14.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) - § 23.