Autor: Bożena Winczewska
Dodano: 30 października 2014
Szkoły wchodzące w skład młodzieżowego ośrodka wychowawczego powinny posiadać odrębne programy wychowawcze i profilaktyki. Zarówno potrzeby jak i zdiagnozowane problemy mogą być różne na każdym etapie edukacyjnym.
Szkoły wchodzące w skład młodzieżowego ośrodka wychowawczego powinny posiadać odrębne programy wychowawcze i profilaktyki. Zarówno potrzeby jak i zdiagnozowane problemy mogą być różne na każdym etapie edukacyjnym.
Program wychowawczy każdej szkoły i program profilaktyki tworzą wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Określają one działalność edukacyjną szkoły. Każda ze szkół powinna wspierać ośrodek w realizowaniu jego podstawowych zadań poprzez kształtowanie procesie kształcenia ogólnego właściwych postaw u uczniów.
Ponadto dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy opracować
indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Powinien on określić:
-
zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem,
-
formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
-
zintegrowane działania o charakterze resocjalizacyjnym nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem,
-
zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej - także działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób realizacji tych działań,
-
działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
-
zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań.
Program opracowuje zespół na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Jego pracę koordynuje wychowawca klasy lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora ośrodka.
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz.U. nr 52, poz. 466) - załącznik nr 3.
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. nr 109, poz. 631) - § 11, § 12.
-
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowywania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz.U. z 2014 r. poz. 392) - § 5 ust. 2.
Autor: Bożena Winczewska, specjalista prawa oświatowego