Szkoła odpowiada za organizację opieki nad uczniem, który nie wybrał ani religii ani etyki

Autor: Bożena Winczewska

Dodano: 7 stycznia 2015

Uczeń, który nie korzysta z nauki religii i etyki w szkole, powinien przebywać we wskazanym miejscu przez cały czas trwania tych lekcji. Ze względów bezpieczeństwa szkoła ma obowiązek kontrolować jego obecności i odnotowywać to w ustalony w szkole sposób.

  

Szkoła jest obowiązana zapewnić w czasie trwania lekcji religii i etyki opiekę lub zajęcia wychowawcze uczniom, którzy nie korzystają z nauki tych przedmiotów w szkol. Powierzeniu nadzoru nad uczniem określonej osobie należy do dyrektora szkoły, którego obowiązkiem jest sprawowanie opieki nad uczniami i zapewnienie im bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

Zobowiązanie szkoły do zapewnienia opieki uczniom, którzy nie korzystają z nauki religii lub etyki polega m.in. na powierzeniu nadzoru nad nimi określonej osobie oraz wskazaniu miejsca gdzie uczniowie mają przebywać w czasie trwania tych lekcji. Jeśli dyrektor organizuje opiekę w ten sposób, ze kieruje ucznia w czasie kiedy odbywają się lekcje religii i etyki np. do biblioteki, to obowiązkiem:

  • ucznia jest pozostawanie w tym miejscu przez cały czas trwania zajęć,

  • obowiązkiem osoby, której przekazano ucznia pod opiekę jest rzetelne realizowanie zadań związanych z funkcją opiekuńczą szkoły, w tym zapewnienie mu bezpieczeństwa w czasie pobytu w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.


Dokumentowanie w przyjęty w szkole sposób
  • specjalnie w tym celu założonym zeszycie lub

  • w dzienniku indywidualnej pracy opiekuńczej - jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu działalności opiekuńczej.

W zeszycie lub dzienniku należy wpisać dane ucznia, realizowane z nim zajęcia i jego obecność. Nauczyciel powinien prowadzić taką dokumentację sprawowania opieki nad uczniem niekorzystajacym z lekcji religii i etyki, jaka została przyjęta w danej szkole.


Możliwe wcześniejsze wychodzenie do domu

Jeżeli religia i/lub etyka są pierwszą lub ostatnią lekcją w ciągu dnia możliwe jest późniejsze przychodzenie uczniów do szkoły lub wcześniejsze wychodzenie do domu. Możliwe jest to jednak tylko wówczas, gdy jego rodzice wyrażą na to zgodę i złożą u dyrektora szkoły oświadczenie, że przyjmują pełną odpowiedzialność za dziecko po wyjściu ze szkoły.

Przed wydaniem zgody dyrektor powinien otrzymać od rodziców pisemne oświadczenie, że dziecko samodzielnie wychodzi ze szkoły na ich prośbę i biorą za nie pełną odpowiedzialność. Oczekując wcześniejszego powrotu dziecka do domu powinni zadbać, by bezpiecznie tam dotarło. Sprawując władzę rodzicielską powinni ją wykonywać tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.


Współpraca z rodzicami w zapewnieniu opieki

W wykonywaniu swoich zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwo uczniom dyrektor powinien współpracować z rodzicami. Współdziałanie szkoły i rodziców w zakresie opieki powinno prowadzić do takich ustaleń, które zapewniają bezpieczeństwo dzieciom zarówno w czasie zajęć organizowanych przez szkołę jak i w drodze do i ze szkoły.

 

Zapamiętaj!

W czasie kiedy uczeń powinien przebywać w szkole, odpowiedzialność za niego ponosi dyrektor. Jeśli nie będzie posiadać pisemnego oświadczenia rodziców o przejęciu przez nich opieki nad dzieckiem a dojdzie do wypadku, poniesie za niego odpowiedzialność. Dla własnego bezpieczeństwa dyrektor powinien ustalić i zapisać w statucie szkoły zasady dotyczące przejmowania przez rodziców opieki nad dziećmi po zakończonych zajęciach  w szkole, samodzielnego powrotu do domów oraz  zwolnienia uczniów z zajęć.


 

Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 39 ust. 1 pkt 3, pkt 5a, ust. 4.

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191.) - art. 7 ust. 1, ust. 2 pkt 6;

  • Ustawa z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2012 r. poz. 788) - art. 92, art. 95, § 3, art. 96, § 1.

  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.) - § 2.

  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. nr 36, poz. 155 ze zm.) - § 3 ust. 3.

  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1170) - § 13 ust. 3.

Autor: Bożena Winczewska, kuratorium oświaty

Autor: Bożena Winczewska

wieloletni wizytator kuratorium, specjalista prawa oświatowego