Z drugiego języka obcego można zwolnić na podstawie opinii poradni

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 7 stycznia 2015

Opinia, na podstawie której dyrektor może zwolnić ucznia z nauki drugiego języka powinna zawierać określone dane oraz stwierdzenie, że dotyczy zwolnienia z nauki drugiego języka z uwagi na określony/zdiagnozowany problem dziecka.


Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.

 

Opinia psychologiczna zawiera:

  • oznaczenie poradni wydającej opinię;

  • numer opinii;

  • datę wydania opinii;

  • podstawę prawną wydania opinii;

  • imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;

  • określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;

  • stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;

  • wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;

  • wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;

  • imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;

  • podpis dyrektora poradni.


 

Podstawa prawna: 
  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83 poz. 562 ze zmianami) - § 10.

  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199) - § 6 ust. 1.

Autor: Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej
Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.