Dodatek specjalny przysługuje na i za czas gdy pracownik ma zwiększone obowiązki. W przypadku długotrwałej nieobecności w pracy, dodatek specjalny nie powinien być wypłacany temu pracownikowi.
Dodatek specjalny przysługuje na i za czas gdy pracownik ma zwiększone obowiązki. W przypadku długotrwałej nieobecności w pracy, dodatek specjalny nie powinien być wypłacany temu pracownikowi.
W regulaminie wynagradzania dyrektor określa obowiązkowo: wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych oraz szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego.
Dodatkowo w regulaminie wynagradzania dyrektor określa:
warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii oraz nagród innych niż nagroda jubileuszowa;
warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego, dodatku specjalnego oraz innych dodatków.
Dodatek specjalny nie jest obowiązkowym składnikiem wynagrodzenia. Dlatego pracodawca może, ale nie musi, określić go w regulaminie wynagradzania. Ponadto ustalenie w regulaminie warunków i sposobu przyznawania dodatku specjalnego nie oznacza jego automatycznego przyznania każdemu pracownikowi. Może on być przyznany pracownikowi z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. W okresie nieobecności pracownik nie wykonuje zadań, za które przyznano mu dodatek. Z tego też powodu regulamin nie powinien stanowić o zachowaniu prawa do dodatku specjalnego w okresie nieobecności pracownika w pracy np. spowodowanej chorobą.
art. 36 ust. 5, art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458 ze zm.).