Od nowego roku w szkołach podstawowych możliwe będzie zatrudnienie tzw. asystenta nauczyciela. Nie wyklucza to zatrudnienia na funkcjonujące do tej pory stanowisko - pomoc nauczyciela. Nowe przepisy nie pozbawiły szkół tej drugiej możliwości.
Od nowego roku w szkołach podstawowych możliwe będzie zatrudnienie tzw. asystenta nauczyciela. Nie wyklucza to zatrudnienia na funkcjonujące do tej pory stanowisko - pomoc nauczyciela. Nowe przepisy nie pozbawiły szkół tej drugiej możliwości.
Znowelizowane przepisy ustawy o systemie oświaty wprowadzają możliwość zatrudnienia od roku szkolnego 2014/2015 asystenta nauczyciela lub asystenta wychowawcy świetlicy. Zmiany te dotyczą szkół podstawowych (w tym specjalnych) - klas I-III oraz świetlic szkolnych.
Asystenta nauczyciela zatrudnia się na zasadach wynikających z Kodeksu pracy. Jego wynagrodzenie ustala się na poziomie nie wyższym niż nauczyciela dyplomowanego. Ponadto osoba taka może zostać zatrudniona tylko jeśli nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne, dyscyplinarne lub o ubezwłasnowolnienie. Czas pracy asystenta (wobec braku szczegółowych uregulowań w UoSO) wynika zatem z przepisów Kodeksu pracy (8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy). Wszelkie uprawnienia i obowiązki asystenta wynikają z Kodeksu pracy.
Asystentem może zostać osoba, która ukończyła:
studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż ww. wymieniony, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne,
zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż ww. wymieniona, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Asystentem nauczyciela w klasach I-III może być również osoba, która ukończyła:
studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, lub
zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.
Asystent będzie wspierał nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub nauczyciela wychowawcę świetlicy szkolnej. Zadania będzie wykonywał pod kierunkiem nauczyciela lub wychowawcy świetlicy.
Do zadań asystenta należy wspieranie nauczycieli w czasie:
prowadzenia zajęć,
pełnienia funkcji opiekuńczo - wychowawczych lub
przygotowania do zajęć.
Szczegółowe zadania asystenta oraz rozkład pracy w 40-godzinnym tygodniu pracy będzie ustalał dyrektor szkoły mając na względzie potrzeby wynikające z zadań realizowanych w szkole przez nauczycieli prowadzących (wychowów świetlic).
Zatrudnienie asystenta nie jest obligatoryjne. Nadal istnieje za to obowiązek zatrudnienia pomocy nauczyciela w:
przedszkolu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
szkołach specjalnych w klasach I-IV,
w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym (pomoc wychowawcy).
Przepisy nie wymagają od dyrektora zastąpienia dotychczasowej pomocy nauczyciela (wychowawcy) asystentem nauczyciela.
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 7 (w brzmieniu obowiązującym od 4 czerwca 2014 r.).
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.) - załączniki.
Rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2011 r., nr 109, poz. 631) - §38.