Imprezę szkolną można sfinansować ze środków ZFŚS

Dariusz Dwojewski

Autor: Dariusz Dwojewski

Dodano: 6 stycznia 2015

Imprezę szkolną np. poczęstunek z okazji Świąt można sfinansować ze środków funduszu socjalnego. Należy przy tym przestrzegać zapisów regulaminu i pamiętać, że udział w takiej imprezie jest opodatkowany.


Fundusz Świadczeń Socjalnych przeznaczony jest m.in. na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu. Organizacja imprez szkolnych mieści się w ramach działalności socjalnej.

Działalność socjalna finansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych to m.in. usługi świadczone przez pracodawców na rzecz działalności kulturalno - oświatowej i sportowo - rekreacyjnej. W pojęciu tym mieści się zarówno możliwość finansowania imprez okolicznościowych, jak i wycieczek, rajdów, kuligów itp.


Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie funduszu socjalnego. Możliwość organizowania imprez ze środków ZFŚS oraz zasady ich dofinansowania muszą być więc określone w regulaminie.

Zasady organizowania uroczystości ze środków ZFŚS to:

  1. regulamin Funduszu Socjalnego przewiduje możliwość zorganizowania imprezy;

  2. możliwość udziału w imprezie ma każda osoba uprawniona do świadczeń z ZFŚS w danej szkole,

  3. impreza powinna być w całości sfinansowana ze środków funduszu socjalnego. W przeciwnym razie należałoby stosować kryteria socjalne, a więc wysokość dopłat musiałaby być uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej.


Impreza dla wszystkich uprawnionych

Pracodawcy, organizując imprezy zbiorowe dla pracowników (np. wyjazdy integracyjne, imprezy okolicznościowe), finansują je ze środków Funduszu. Z usług takich mogą korzystać wszystkie osoby uprawnione w równym stopniu bez względu na ich sytuację materialną.

Zdaniem Sądu Najwyższego

Dopuszczalność finansowania imprez integracyjnych z ZFŚS wyraził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 października 2008 (II PK 74/08). Zgodnie z tym wyrokiem „działalność w postaci imprez masowych, jak pikniki, "andrzejki", organizowanie wycieczek - mieści się w pojęciu działalności socjalnej jako rodzaj działalności rekreacyjnej względnie działalności w postaci różnych form krajowego wypoczynku”.

Identyczne stanowisko zajął Sąd Apelacyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 30 października 2013 r. (III AUa 470/2013) uznając, że działalność socjalna pracodawcy nie ogranicza się jedynie do udzielania ulgowych usług i świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Może on bowiem również zaspokajać zbiorowe potrzeby zatrudnionych, organizując masowe imprezy, np. zorganizowane wycieczki, spotkania integracyjne, pikniki, „andrzejki”.

Organizując dla osób uprawnionych imprezę integracyjną, pracodawca może pokryć koszty takiej imprezy ze środków Funduszu Socjalnego. Koszty imprezy obejmować mogą wynajem lokalu, poczęstunek, itp. Ważne jest, aby impreza była w całości sfinansowana przez pracodawcę ze środków Funduszu Socjalnego, gdyż jeśli osoby uprawnione dopłacałyby do takiej imprezy, należałoby stosować kryteria socjalne, a więc wysokość dopłat uzależniona musiałaby być od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej.


Opodatkowanie udziału w imprezie

Zgodnie z najnowszym orzecznictwem NSA udział w imprezie stanowi przychód ze stosunku pracy. Jeżeli impreza organizowana jest ze środków ZFŚS w szkole, przychód ten wchodzi o kwoty zwolnionej z podatku dochodowego w danym roku kalendarzowym. Jeżeli dana osoba przekracza już kwotę zwolnioną z podatku dochodowego, to udział w imprezie należy opodatkować.

Zapamiętaj!

Wartość nieodpłatnego świadczenia przypadającego na pracownika może być obliczona według zapłaconej przez pracodawcę firmie zewnętrznej ceny zakupu usługi w postaci organizacji imprezy, to jest przez podzielenie tej ceny przez liczbę uczestników imprezy.

Ustalenie liczby uczestników jest kwestią techniczną - może nastąpić w oparciu o liczbę przyjętych zaproszeń, ale można także wykorzystać do tego celu inne kryteria, byleby prowadziło to do określenia kręgu rzeczywistych beneficjentów (wyrok NSA z 8 listopada 2012 r., II FSK 603/2011).



Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.) - art. 1 ust. 1, art. 2 pkt 1.

  • Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) - art. 12.

Autor: Dariusz Dwojewski, doradca prawny, specjalista prawa oświatowego
  • Wyrok Sądu Najwyższego z 23 października 2008 (II PK 74/08, OSNP 2010/7-8 poz. 88).

  • Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 30 października 2013 r. (III AUa 470/2013)

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 listopada 2012 r. (II FSK 603/2011).