Szkoły jako jednostki budżetowe działają w oparciu o plan finansowy. W dokumencie tym planują wszystkie swoje wydatki, w tym także środki na zakup materiałów biurowych, środki czystości, czy organizację różnego rodzaju imprez i uroczystości.
W planie finansowym szkoły nie można zaplanować wydatków na poczęstunek z okazji imprezy noworocznej. Wydatek ten nie mieści się w zadaniu własnym gminy z zakresu edukacji publicznej.
Ze środków szkoły można finansować spotkania rady pedagogicznej oraz imprezy zapisane w statucie szkoły np. konkursy literackie, przedmiotowe czy turnieje sportowe. Jeżeli w planie pracy szkoły przewidziano organizację takich imprez, wówczas można zaplanować środki na ten cel w planie finansowym szkoły. Można z nich sfinansować poczęstunek dla uczniów, nauczycieli oraz innych uczestników. Dozwolony jest również zakup materiałów biurowych (kleju, bibuły itp.) koniecznych do przeprowadzenia imprez szkolnych.
Przy finansowaniu imprez zgodnych z działalnością statutową szkoły należy pamiętać, że fakturę za zakupione produkty opisuje pracownik merytoryczny szkoły (niezwiązany z działem księgowym, finansowym, np. nauczyciel), który dokonał zakupów np. materiałów do przygotowania wystawy czy konkursu. Na fakturze należy wyraźnie zaznaczyć, że jest to zgodne z działalnością statutową placówki.
Faktura – jak opisać
Fakturze powinna być opisana na przykład w następujący sposób: artykuły przeznaczono na konkurs plastyczny klas III przeprowadzony w dniu …
Taki zapis to jednocześnie stwierdzenie przeprowadzenia kontroli merytorycznej. Nie trzeba powoływać się na statut, ponieważ często występują zdarzenia, które niekoniecznie określone są w statucie, a mają wyraźny związek z procesem edukacji.
Ze względu na brak funduszy, organy prowadzące szkoły niechętnie finansują wydatki na szkolne imprezy. Ograniczają się do planowania wydatków niezbędnych do funkcjonowania jednostek budżetowych. Wyjściem z takiej sytuacji jest finansowanie spotkań rady pedagogicznej i imprez szkolnych z dochodów własnych szkoły.
Zakupione materiały biurowe zostały wykorzystane do przygotowania konkursu literackiego organizowanego w naszej szkole w ramach ogłoszonego przez kuratorium oświaty konkursu przedmiotowego. Wydatek był zgodny z działalnością statutową szkoły oraz przewidziany w planie finansowym. W praktyce jednak, z powodu braku środków finansowych, tego typu wydatki w naszej szkole pokrywane są np. ze środków rady rodziców.
Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 249 poz. 2104 ze zm.).
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r., nr 157, poz. 1241 ze zm.).
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy(Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).