Dyrektor może ustalić wzór wniosku o przyjęcie ucznia do szkoły, gdy ten stara się o przejście z innej placówki. Nie jest to jednak obowiązkowe. Natomiast w wystąpieniu do dyrektora w tej sprawie musi się znaleźć uzasadnienie powodu decyzji o zmianie szkoły. »
Nowe rozporządzenie ws. nadzoru pedagogicznego ustala jednolity dla ewaluacji problemowej i całościowej czas sporządzenia raportu na 25 dni roboczych , licząc od dnia rozpoczęcia w szkole lub placówce czynności ewaluacji zewnętrznej. »
Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży to zadanie szkoły, na które dyrektor powinien zwrócić szczególną uwagę podczas ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2015/2016. Jest to zgodnie z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa wyznaczonymi przez MEN. »
Harmonogram zmian wprowadzonych przez tzw. ustawę podręcznikową nakłada na dyrektorów konieczność wdrożenia procedury wyboru i zatwierdzania zestawu podręczników. W roku szkolnym 2015/2016 obowiązek ten dotyczy klas I na wszystkich etapach edukacyjnych oraz klasy IV szkoły podstawowej. »
W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika albo materiału edukacyjnego szkoła podstawowa i gimnazjum może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego, które ewidencjonuje biblioteka szkolna. »
W terminarzu na najbliższe miesiące dyrektorzy powinni wpisać zadania, jakie muszą wykonać w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Niektóre wiążą się także z koniecznością aktualizacji szkolnych dokumentów. Wykaz najważniejszych zadań przedstawiamy w tabeli. »
Poza listą zadań do wykonania, obowiązkiem poinformowania o zmianach prawnych nauczycieli, uczniów i rodziców, dyrektorzy muszą zaktualizować zapisy dokumentów szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem statutu. Jest na to czas do 31 sierpnia. »
Ze środków dotacji celowej na zakup podręczników szkoła może kupić tylko takie materiały. Niewykorzystane środki podlegają zwrotowi do budżetu państwa. W przypadku zakupu materiałów ćwiczeniowych za niższą kwotę dyrektor może pozostałymi środkami rozporządzić inaczej. »
Dokonywana co najmniej raz w roku, w terminie wskazanym w statucie szkoły, klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych oraz ich zachowania, jak również ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych. W kilku punktach zasady jej przeprowadzenia różnią się od tych, które obowiązują w klasyfikacji rocznej. »
Przy częstych zmianach prawa oświatowego, podstaw programowych i ramowych planów nauczania przyjmowanie ucznia powracającego do szkoły po kilku latach nieobecności wymaga dokładnej analizy dokumentacji, także w zakresie nazw zajęć edukacyjnych. »
Co najmniej dwa razy w roku dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Przygotowując taki raport, dyrektor powinien pozyskać dane z przynajmniej trzech źródeł. »
Za działania w zakresie wzmacniania bezpieczeństwa w szkole odpowiada dyrektor. Do jego obowiązków należy m.in. regularna kontrola elementów wewnętrznych i zewnętrznych placówki, co jest rejestrowane w książce obiektu budowlanego. Jej prowadzenie można powierzyć sekretarzowi szkoły. »
Do współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego. Dotąd obowiązek ten dotyczył jedynie szkół integracyjnych i z oddziałami integracyjnymi. Od 2016 roku – również szkół ogólnodostępnych. »
Zajęcia nie rozpoczynają się o stałej porze, przy czym różnica ta wynosi 2 godziny lub więcej. To przykład często źle zaplanowanego rozkładu zajęć. Tymczasem Państwowa Inspekcja Sanitarna zaleca, aby zajęcia lekcyjne rozpoczynać o stałej porze, a różnica między dniami nie była większa niż 1 godzina. »
Arkusz organizacji pracy szkoły wraz z aneksami stanowi dokumentację szkoły o czasowym znaczeniu praktycznym. Po upływie 25 lat przechowywania podlegają brakowaniu. Dokumenty te dyrektor może udostępnić zgodnie z zasadami udostępniania informacji publicznej. »
Od 1 października minister edukacji narodowej prowadzi elektroniczną platformę nadzoru pedagogicznego. Platforma jest dostępna przede wszystkim dla realizatorów zadania w zakresie nadzoru. Będą z niej korzystać także dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice. »
Powiatowe centra pomocy rodzinie mogą gromadzić informacje ze szkół o małoletnich uczniach. Są to informacje m.in. o ich postępach w nauce, zachowaniu, współpracy opiekunów z wychowawcą i nauczycielami oraz ewentualnych zaniedbaniach ze strony opiekunów. »
Pełnienie nadzoru pedagogicznego, awans zawodowy i przyznanie nagród nauczycielom to nie jedyne sytuacje, gdy dyrektor konsultuje z kuratorium oświaty swoje decyzje. Zdanie kuratora potrzebne jest także w wielu innych sprawach dotyczących codziennego zarządzania placówką. »
Prawo budowlane nie przewiduje sytuacji , w których właściciel lub zarządca obiektu budowlanego byłby zwolniony z obowiązku przeprowadzania którejś z okresowych kontroli. Nawet jeśli zakresy przeglądów częściowo się pokrywają, należy wykonać je niezależnie. »
Z instalacją monitoringu w szkole wiążą się różne aspekty – zarówno etyczne jak i te ściśle związane z przepisami bhp. Przepisy nie określają miejsc, w których można instalować monitoring. Dokonując doboru należy kierować się bezpieczeństwem uczniów i ochroną ich prywatności. »
Dyrektor szkoły również ma prawo do dofinansowania okularów korekcyjnych. Muszą być przy tym spełnione dwa warunki - zalecenie ich stosowania wydał lekarz w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, a czas pracy przy komputerze to minimum 4 godziny dziennie. »
W zapobieganiu stosowania dopalaczy wśród uczniów kluczowe jest znajomość rodzajów tych substancji i objawów jakie wywołują. Tymczasem powstają coraz to nowe mieszanki i substancje – przez co walka z opalaczami przypomina trochę walkę z wiatrakami. »
Rozszerzenie uprawnień kuratoriów oświaty, w tym wstępu na lekcje bez zapowiedzi od początku budziły kontrowersje. Powstały również obawy, że nowe przepisy dadzą również resortowi edukacji nowe dotychczas nieznane narzędzia do szczegółowej kontroli szkół. MEN zaprzecza by wzrosły jego uprawnienia w tym zakresie. »
Przepisy nie określają zasad weryfikowania zaświadczeń lekarskich dotyczących ubiegania się o zapomogę zdrowotną przez nauczycieli. Jeśli jednak dyrektor podejrzewa, że pracownik chce wyłudzić świadczenie, może odmówić jego udzielenia, a nawet złożyć zawiadomienie o podejrzeniu oszustwa. »
1 września 2015 r. ze szkolnych sklepików, automatów i stołówek ma zniknąć śmieciowe jedzenie. Szkoły nie będą jednak miały trzymiesięcznego okresu przejściowego na dostosowanie asortymentu sklepików szkolnych do nowych przepisów. »
Zanim dyrektor zdecyduje o przyjęciu nowego ucznia w trakcie roku szkolnego należy sprawdzić czy spełnia on wszystkie warunki do kontynuowania nauki. Różnice programowe, które uczeń musi uzupełnić należy uwzględnić w decyzji o przyjęciu do szkoły. »
Przepis ograniczający liczebność klas I-III do maksymalnie 25 uczniów wywołał sprzeciw, głównie ze względu na możliwość zaistnienia problemów organizacyjnych. Dlatego w wyjątkowych przypadkach i po spełnieniu 5 warunków przepis ten będzie mógł być pominięty. »
Dzięki planowanym zmianom nadzór pedagogiczny ma być bardziej skuteczny i efektywny, Wizytator ma otrzymać więcej uprawnień kontrolnych, a dyrektor konkretne terminy na wprowadzenie zaleceń pokontrolnych. Pierwsze zmiany mają wejść w życie już 31 marca 2015 r. , pozostałe od nowego roku szkolnego. »
Z a sprawowanie funkcji wychowawcy klasy przysługuje dodatek funkcyjny. Dodatek ten nie jest przeliczany na ucznia, lecz jest związany z dodatkowymi zadaniami nauczyciela opiekującego się całą klasą. Dlatego też nie przysługuje za prowadzenie indywidualnego nauczania. »